onsdag 7 december 2011

Få övermänsklig Självdisciplin!

Jag har ju som bekant haft lite problem med det där... Ordet som vi kallar för självdisciplin. När man som jag gör, jobbar ensam och är den som måste motivera mig själv, är det väldigt lätt att också motivera mig själv i den andra riktningen, att slippa vissa saker osv..

Men jag är rätt trött på att vara den som skjuter upp saker och inte kommer till skott så jag googlade i ämnet för att få lite tips på vad man kan göra för att få just bättre självdisciplin. Här har ni några urdrag på vad jag hittade...

"Vad är nu självdisciplin? Det är en medvetenhet och behov av, och önskan om, handling och att göra det du behöver göra. Om det ryms en lång sträcka mellan det att du inser att du borde göra något och att du verkligen gör det så har du förmodligen förförts av uppskjutandets förföriska sirener"...

"Den uppmärksamme läsaren märker en viss skillnad mellan exemplen, dricka ur kaffekoppen följde denna processen: TANKE – LUST – HANDLING – BELÖNING.

De andra tre exemplen följde denna handlingsprocess: INSPIRATION – TANKE – LUST – PLANERAD HANDLING… UPPSKJUTEN BESVIKELSE.

Den svåra frågan att gå från tanke, tänkt handling, till alltså: Hur ska man göra, det man vill göra, men som är svårt, jobbigt, obehagligt, krångligt, långsamt eller har andra hinder?

Svaret heter kunskap, erfarenhet och disciplin. Jag ska gå igenom de tre för att sedan bryta ner just den sista, disciplin, ytterligare...

(...) Nu är det dags att agera. Inte sedan, alltid omedelbart nu."


Väldigt bra! För att läsa mer, tryck HÄR och HÄR

Location:Krusbärsgatan,Uppsala,Sverige

Inga kommentarer: