tisdag 6 november 2012

Kärlekens fem språk..

När vi satt på flyget hem från Melbourne så pratade vi lite om kärlekens fem språk och om hur olika vi var och att vi märkt detta genom en helg tillsammans på resande fot. Ganska intressant att se hur man kan få en annorlunda bild av någon från det att man bara träffas en stund och sen umgås i princip 24/7!

Jag är ju en sådan som har Ord som kärleksspråk, vilket betyder att jag uppskattar när någon säger något snällt men jag reagerar också väldigt lätt på hur folk säger något! Jag är analytisk så jag tittar på folk och försöker avläsa deras känslor genom ansiktsuttryck och vad/hur någon säger något! Medan till exempel Björg inte alls tänker på det utan är en person som har tid som kärleksspråk och behöver inte alls bekräftelse med ord eller bryr sig inte om just hur någon säger något, utan mer vad och går på det.. Haha det är så intressant hur det fungerar! När man vet varandras är det ju också lättare att förstå och möta varandras behov. Så coolt att det fungerar och gäller för ALLA relationer vi har!

Det är relativt lätt att märka vad en annans person kärlekspråk är, då man oftast ger kärlek på det språk (sätt) man själv vill ha det! Bra sätt att avläsa om man tänker på det.

Jag tycker det är så intressant med människors beteenden och att det finns så mycket att utforska! Även om det många gånger kan vara jobbigt att vara en sån som analyserar för mycket, det kan leda till att man tar åt sig personligt, men desto viktigare att veta att vi är olika o hur personer fungerar så man kan jobba med sig själv och förstå att vi alla fungerar annorlunda! För alla har vi en kärlekstank som behöver fyllas på, bara att den fylls på på olika sätt för olika människor.

Vet du ditt språk? Vet du vad dina vänners språk är? Visar vi kärlek på deras språk eller tar vi för givet att på det vis jag visar, det gäller för alla?

Kanske vi behöver ge en kram till någon som behöver det, ta hand om disken, ta tid och köpa en kaffe eller bara berätta för någon hur fantastisk den är!

Vi måste ta hand om våra relationer, det är det viktigaste vi har!

Kärlekens fem Språk:
1. Uppmuntrande ord
2. Gåvor
3. Handlingar/Tjänster
4. Fysisk beröring
5. Kvalitativ Tid



- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Annie St,Auchenflower,Australien

Inga kommentarer: