fredag 1 mars 2013

Att vara lycklig.

En intressant sak jag och min vän pratade om för flera år sedan har verkligen fastnat hos mig. Vi pratade om lycka. Att vara lycklig, vad innebär det?

Han frågade mig om jag var lycklig varpå jag kände efter och svarade baserat på mina känslor. Är det något jag vet nu är att jag är en känslomänniska och om jag skulle låta mina känslor bestämma skulle det bli en riktig berg och dalbana jämt!

Jag frågade min vän om han var lycklig och han svarade utifrån ett annat perspektiv. Han sa att när han tänker på lycka, så är det baserat på det han har, såsom vänner och familj, kärleken från och till dessa osv. Jag vet inte hur det är med dig men för mig gick det upp ett ljus. Jag insåg att han inte levde baserat på sina känslor, för då skulle man vara olycklig ganska stora delar av tiden!

Jag har insett att lycka och tacksamhet går hand i hand. Varje gång jag varit som mest sur, irriterad och ledsen, har jag rannsakat mig själv och insett att jag klagat på allt istället för att vara tacksam (för de personerna jag kanske irriterar mig på eller dylikt, eller situationer jag befinner mig i). När jag insett det har jag istället ändrat inställning och börjat tacka Gud för det jag faktiskt har, för alla underbara människor som finns i mitt liv (och kanske människor som testar mitt tålamod ;o), familj, vänner osv osv. Direkt ändras min attityd och mina känslor kommer genast på topp. För jag har så OTROLIGT mycket att vara tacksam för! Är helt enormt lyckligt lottad! Det är alltifrån att jag blev den jag är, allt fått vara med om, fått uppleva, människor jag träffat, det jag fått se, höra, göra, smaka på osv osv. Listan kan göras lång!

Nu vet jag att det finns saker som händer runt omkring som man inte kan påverka, MEN vi kan faktiskt påverka vår egen lycka på många vis. Men gör vi det?

För mig är det ovärderligt att vara tacksam, det gör allt mycket ljusare, och framför allt roligare att leva. Är lite av en checklista för mig, hur mår jag idag? Är jag arg och frustrerad? Om ja, har jag då tackat för allt jag faktiskt har just nu? Tacksamhet = Lycka!

Vad är du tacksam för idag? Börja tacka för minst 5 saker idag, för det du har nu så kommer attityd ändras. Det är jag säker på.

I dare you!


Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Elizabeth St,Brisbane,Australien

1 kommentar:

Natha sa...

Du är så grymt bra! Och det märks att du vill leva i tacksamhet, har faktiskt börjat bli bättre på att tacka för det jag har eftersom jag märkte att du gör det. Pöss!